Najczęstsze przyczyny powstawania przebarwień zębów

Przyrząd dentystycznyPrzebarwienia na zębach to problem estetyczny, który dotyczy niemal każdego z nas. Do powstawania przebarwień przyczyniają się w głównej mierze pokarmy, które spożywamy każdego dnia, ale nie tylko. Jakie jeszcze są przyczyny powstawania przebarwień? W jaki sposób możemy się ich pozbyć?

Czym są przebarwienia na zębach i jak powstają?

Przebarwienia zębów to plamy powstające na powierzchni szkliwa. Dotyczą zarówno zębów stałych, jak i mlecznych. Mogą one obejmować całość zęba lub tylko jego część. Najczęściej przebarwienia przybierają żółty lub brązowy kolor, rzadziej szary lub biały.

Przyczyny powstawania przebarwień na zębach:

• nieprawidłowa higiena jamy ustnej;
  • palenie papierosów;
  • spożywanie pokarmów, które mają właściwości barwiące (m.in. kawa, herbata, cola, czerwone wino, curry, kurkuma, owoce jagodowe, buraki, cukierki i lizaki zawierające sztuczne barwniki);
  • stosowanie niektórych leków i antybiotyków;
  • choroby takie jak: nadczynność i niedoczynność tarczycy, porfiria wrodzona, hiperbilirubinemia, fluoroza, torbielowate zwłóknienie trzustki.

Jak zapobiegać przebarwieniom?

Istnieje kilka sposobów na przebarwienia. Pierwszym z nich jest prawidłowa higiena jamy ustnej. Należy rano i wieczorem dokładnie szczotkować zęby. Nie wolno również zapominać o stosowaniu nici dentystycznych i płynów do płukania ust.

Przebarwienia można usunąć też w gabinecie dentystycznym. Podczas konsultacji stomatolog sprawdzi stan naszego uzębienia i zaproponuje abrazyjną lub chemiczną metodę usunięcia przebarwień.

Do pierwszej grupy zalicza się skaling, który polega na usuwaniu kamienia nazębnego przy pomocy ultradźwięków. Innym zabiegiem abrazyjnym jest piaskowanie zębów, czyli usuwanie osadu nazębnego przy pomocy silnego strumienia drobinek krzemionki.

W przypadku uporczywych przebarwień stosuje się metody chemiczne, a więc wybielanie zębów poprzez utlenianie. Podczas zabiegu stosowany jest nadtlenek wodoru o odpowiednim stężeniu, od którego zależy, w jakim stopniu zęby będą wybielone.