Jak wygląda wizyta u stomatologa w dobie pandemii COVID-19?

WizytaPandemia koronawirusa z 2020 roku niewątpliwie wywróciła nasz świat do góry nogami. Aby ograniczać rozprzestrzenianie się wirusa, rządy wszystkich krajów wprowadziły obostrzenia związane z przemieszczaniem się, organizacją imprez, a także świadczeniem większości usług.

Skutki pandemii szczególnie odczuli stomatolodzy i ich pacjenci. Część gabinetów zaprzestała działalności, pacjenci mogli pojawiać się na wizytach tylko w przypadkach bólowych. Obecnie obostrzenia zelżały i na szczęście można korzystać już z leczenia profilaktycznego. To jednak nie oznacza, że wizyta wygląda tak, jak kiedyś.

Rezerwacja wizyty

Już na etapie rezerwacji wizyty personel danego gabinetu stomatologicznego pyta o ewentualne objawy chorobowe u danego pacjenta. Pracownik powinien zapytać też, czy nie miał on kontaktu z osobą zakażoną, lub czy nie przebywa na kwarantannie. Jeśli nawet podczas rezerwacji pacjent czuje się dobrze, lecz zaobserwuje u siebie objawy COVID-19 tuż przed wizytą, powinien ją bezzwłocznie odwołać.

W gabinecie

Do gabinetu obowiązkowo należy wybrać się w maseczce osłaniającej usta i nos. Wywiad epidemiologiczny z pacjentem jest powtarzany przed jego wejściem do gabinetu. Ma on też mierzoną temperaturę i proszony jest o dezynfekcję rąk. Gabinety przyjmują ograniczoną liczbę pacjentów, tak, by w poczekalni możliwe było zachowanie przynajmniej 1,5 m odległości między nimi. Pacjent ściąga maseczkę, gdy znajdzie się na fotelu dentystycznym, następnie płucze jamę ustną specjalnym płynem antybakteryjnym i przeciwzapalnym. Stomatolog musi mieć na sobie odzież ochronną. Poza maseczką chirurgiczną, przyłbicą, czepkiem i rękawiczkami jednorazowymi powinien założyć też jednorazowy fartuch z długim rękawem. Po zakończeniu wizyty stomatolog zmienia wszystkie jednorazowe środki ochrony, wywijając je na lewą stronę, tak, by ograniczyć rozprzestrzenianie się potencjalnego wirusa. Przed przyjściem kolejnego pacjenta poczekalnia i gabinet są dezynfekowane. Zasady epidemiologiczne narzucone gabinetom stomatologicznym są bardzo restrykcyjne, lecz dzięki nim pacjenci mogą czuć się bezpiecznie. W NZOZ J. Bochińska wszystkie stosowne procedury zostały bez zarzutu zatwierdzone przez właściwą stację sanitarno – epidemiologiczną. Ponadto cały personel poddał się szczepieniom przeciwko COVID – 19.