Co najczęściej przyczynia się do urazów i ukruszeń zębów?

ZębyUśmiech jest wizytówką każdego z nas. Estetyczne uzębienie wpływa na naszą atrakcyjność i dodaje pewności siebie. I choć równe i białe zęby to marzenie wielu, największe znaczenie ma to, by były zdrowe. Dbałość o uzębienie gwarantuje komfort na co dzień oraz zapobiega bolesnym zmianom w przyszłości. Niekiedy jednak sama higiena jamy ustnej nie wystarczy. W wyniku różnych sytuacji może dochodzić do urazów i ukruszeń zębów. Co może je powodować i czy da się im zapobiec?

Z jakich powodów dochodzi do ukruszeń zębów?

Przyczyn ukruszeń zębów może być wiele. Jednych można uniknąć, a innych nie da się przewidzieć. Najtrudniej zapobiec urazom mechanicznym, które uznaje się za najczęstszą przyczynę tego rodzaju ubytków. Mowa w tym przypadku o złamaniach zębów m.in. podczas spożywania twardych pokarmów, uprawiania sportu lub wypadków komunikacyjnych. Do innych przyczyn ukruszeń lub złamań zębów zalicza się zmiany próchnicowe. Ubytki w uzębieniu są zazwyczaj konsekwencją nieleczonej próchnicy. Stosując się do zaleceń dentystów w ramach stomatologii zachowawczej, można zatem ich uniknąć.

Oprócz tego do ukruszeń i złamań zębów niekiedy prowadzi też ich martwica. Nieunerwione zęby stają się bardziej podatne na uszkodzenia ze względu na to, że tracą swoją naturalną elastyczność. Ubytki mogą być również skutkiem niewłaściwie przeprowadzonego zabiegu wybielania. Kruchość szkliwa zwiększają przede wszystkim źle dobrane dawki preparatów wybielających, które mogą prowadzić do odwapnienia tkanek zębowych. Na tego rodzaju ubytki bardziej narażone są też osoby, które chorują na bruksizm, czyli niekontrolowane zaciskanie i zgrzytanie zębami.

Za kolejną przyczynę ukruszeń i złamań zębów uznaje się erozję szkliwa. Dochodzi do niej najczęściej w wyniku działania kwasów, które znajdują się w niektórych spożywanych przez nas produktach spożywczych. Kruchość zębów mogą potęgować również niedobory minerałów oraz witamin, w tym szczególnie witaminy D. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że uszkodzenia zębów bywają także wynikiem noszenia biżuterii na języku lub wargach. Stają się one efektem nieustannego kontaktu np. kolczyków ze szkliwem.