Chirurgia stomatologiczna – Kamień Pomorski

Chirurgia stomatologiczna 2Chirurgia stomatologiczna zajmuje się leczeniem operacyjnym jamy ustnej i okolic przyległych. Chirurgiczne usuwanie zęba w naszym gabinecie stomatologicznym proponujemy Pacjentom w ostatecznych przypadkach, kiedy już nie ma możliwości podjęcia innego skutecznego leczenia: hemisekcji (usunięcie części zęba), resekcji (obcięcia wierzchołka korzenia), radektomii (obcięcia jednego korzenia). Jeżeli nie możemy zachować własnego zęba Pacjenta, pozostaje zawsze możliwość uzupełnienia protetycznego lub wstawienia implantu, który wyglądem i funkcjonalnością nie ustępuje naturalnemu uzębieniu.

Ekstrakcje ósemek i inne zabiegi chirurgii stomatologicznej

Konieczność ekstrakcji zęba, którą zajmuje się chirurgia stomatologiczna, nie zawsze wiąże się z jego chorobą. Po pomoc zwracają się też Pacjenci po wypadkach czy urazach. W wielu przypadkach chirurg wykonuje też czynności wstępne do leczenia implantologicznego. Wszystkie zabiegi chirurgiczne są wykonywane pod znieczuleniem, aby zminimalizować dyskomfort osoby leczonej.

Najczęstszym problemem Pacjentów są zatrzymane ósemki, czyli tzw. zęby mądrości, które powodują różnego rodzaju dolegliwości. Niektóre ósemki wyrzynają się normalnie, tak jak pozostałe zęby. Inne są zębami zatrzymanymi w kości, częściowo lub całkowicie niewidocznymi. W takich przypadkach zadaniem chirurga jest ocena, czy dany ząb należy poddać ekstrakcji, czy w porozumieniu z Pacjentem zdecydować się na inne metody leczenia.

Najczęstsze zabiegi realizowane w ramach chirurgii stomatologicznej

Ekstrakcja zębów

Jednym z najpowszechniejszych zabiegów chirurgicznych w stomatologii jest ekstrakcja, czyli usunięcie zęba. Zabieg ten może być konieczny z różnych przyczyn, takich jak zaawansowane próchnicowe zniszczenie zęba, złamanie korzenia czy też w przypadku zębów mądrości, które często nie mają wystarczającej ilości miejsca do wyrośnięcia i mogą powodować ból oraz infekcje.

Leczenie kanałowe

Chociaż leczenie kanałowe nie jest typowo zabiegiem chirurgicznym, to jednak ze względu na jego złożoność oraz konieczność precyzyjnego oczyszczenia i wypełnienia kanałów korzeniowych, wymaga ono umiejętności i wiedzy z zakresu chirurgii stomatologicznej. Leczenie kanałowe jest wykonywane w celu usunięcia martwej miazgi zęba oraz zainfekowanego materiału, a następnie szczelnego wypełnienia kanałów korzeniowych.

Implanty zębowe

Również wszczepienie implantów wymaga precyzyjnego planowania oraz umiejętności chirurgicznych, a zabieg może być wykonywany pod miejscowym znieczuleniu lub narkozą ogólną. Implanty są śrubami wykonanymi z biokompatybilnego materiału, takiego jak tytan, które są wszczepiane w kość szczęki lub żuchwy. Po okresie gojenia na implantach osadza się korony protetyczne, które imitują naturalne zęby.

Rekonstrukcja kości szczęki i żuchwy

W przypadku ubytków kości szczęki lub żuchwy, spowodowanych na przykład urazami, chorobami czy też długotrwałym brakiem zębów, konieczne może być przeprowadzenie rekonstrukcji kości. Zabieg ten polega na wszczepieniu biomateriału kostnego lub autogennego przeszczepu kostnego w miejsce ubytku, co pozwala na odbudowę struktury kostnej oraz umożliwia osadzenie implantów zębowych.